تبلیغات
نشر فردا Farda publishing - شاه لیر
سه شنبه 26 خرداد 1394

شاه لیر

   نوشته شده توسط: احمد Ahmad قدرتی پور Ghodratipour    نوع مطلب :گفت و گو ،ادبیات نمایشی جهان ،نمایش نامه ،



شاه لیر
ادوارد باند
ترجمه : هوشنگ حسامی
(و خاطره و گفت و گوی اسد شکل آبادی با هوشنگ حسامی)
نشر فردا
6500 تومان

این کتاب شامل دو مطلب است : نخست تراژدی نامه ی شاه لیر ، همراه با مقدمه ی نویسنده و خاطره ی اسد شکل آبادی از مترجم و گفت و گویی با او در باره ی تراژدی و معضلات و چالش های تئاتر در ایران .
نویسندگان ﺑﻴ ﺸﻤﺎری ﺑﻪ زندگی و آثار وﻳﻠﻴﺎم ﺷﻜﺴﭙﻴﺮ و تاثیر آن در تروﻳﺞ ادﺑﻴﺎت اﻧﮕﻠﻴﺴﻲ پرداخته ﺍند. اما در تئاتر معاصر، در پرﺗﻮ جنبش دانشجوﻳﻲ سال 1968، چهره ی ﺷﻜﺴﭙﻴﺮ ﺑﻪ عنوان نمایشنامه ﻧﻮیسی که تحت تاﺛﻴﺮ قدرت بوده و بر اﻳﺪئولوژی آن صحه می ﮔﺬاشت، معرفی گشت. ﺑﻴش تر نماﻳﺸﻨﺎمه ﻧﻮﻳﺴﺎن معاصر ﺑﻪ بازآفرﻳﻨﻲ آثار او پرداختند تا در برابر گفتمان اﻳﺪئولوژﻳﻚ در آﻥها ﺑﻪ مخالفت برﺧﻴﺰند. ادوارد باند در نمایشنامه لیر (1971)، شاه لیر شکسپیر را بازآفرینی کرده، و لیر را از خودکامه ﺍی ﺑﻰ تفاوت، ﺑﻪ مبارزی بر ضد قدرت خودکامه کوردلیا ترسیم ﻣﻰکند. تام استاپارد نیز در نمایشنامه روزنکرانتز و ﮔﻴﻠﺪنسترن مرده ﺍند (1967)، با بازآفرینی هملت، دو چهره ناچیز در آن را ﺑﻪ دو چهره اصلی بدل ﻣﻰکند که سعی در رد نظرات اشرافی همچون هملت و کلادیوس دارند، اما در پایان در ﻣﻰ یابند که بازیچه دربار شدهﺍند. این نمایشناﻣﻪ نویسان باور دارند که معرفی شکسپیر همچون چهره ملی با نوعی فاشیسم برابر است. بنابراﻳﻦ، پژوهشگران کوشیدند تا با بررسی این دو نوشتار مهم از دو نمایشنامه ﻧﻮیس مطرح که بیش از همه ﺑﻪ شکسپیر پرداختند، و دو شاهکار وی را ﺑﻪ نقد کشیدند، ﺑﻪ بیان دلایل اسطوره ﺯدایی از شکسپیر، همانند الگویی برای فرهنگ ﺳﺎزی معاصر، بپردازند.

‎نشر فردا  Farda publishing‎'s photo.


دنبالک ها: google ، yahoo ،

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.